Sundered Skies
A Sundered Skies, a Szétszakadt egek világa, egy sikertelen világmegmentő kalandhoz köthető. A hősök nem tudták megállítani a gonosz erők világpusztító tervét, a világ szétrobbant, de egyes darabjait megmentették és egybetartották az istenek. A megmaradt részek szigetekként lebegnek az űrben, és a túlélő értelmes fajok új civilizációt építettek ezeken a földeken. Az istenek azóta is fizikailag jelen vannak a világban, de általában elvonultan élnek, személyesen ritkán avatkoznak az eseményekbe.
Az így kialakult világ felső részén egy hatalmas jégsziget van, és az innen lehulló jégből lesz eső a lejjebb lévő szigeteken. A világ alján hatalmas a forróság, így egy bizonyos pontnál lejjebb nem lehetséges az élet. Az űrt egy egyenletes és állandó narancs ragyogás tölti be, így nincsenek nappalok és éjszakák, ráadásul a sugárzásnak kitett értelmes lények egy idő után idegesek, ingerlékenyek lesznek, majd megőrülnek és fizikailag szörnyeteggé mutálódnak.
Ezeket a szörnyeket ragyogás-őrülteknek hívják, és a Fényhozó nevű őrült isten papjai irányítják. A világban igen sok az élőhalott is, akiket a Rothadónak nevezett istennő papjai vezetnek. Rajtuk kívül démonok is léteznek, akik egy harmadik csoportot alkotnak a lehetséges ellenfelek palettáján.
Nyolc értelmes, játszható faj van a világban. Az emberek a szokásos átlagosak. A törpék inkább a gépezetek és szerkentyűk felé orientálódnak. Az elfek növényi képességekkel bírnak, és furcsa humanoid állatokat a vadoncokat teremtenek maguknak rabszolgának. Ez utóbbiak szintén játszható fajt alkotnak, akik az elf uraiktól megszökve tudnak önálló életet kezdeni. Aztán vannak orkok is, aki nagyjából megfelelnek a sztereotípiáknak, brutálisak és kalózkodnak. Ők goblinokat tartanak rabszolgának. Egyes goblinok a sugárzás hatására nem megőrülnek, hanem átalakulnak ragyogásszülötté, egy új értelmes fajjá, amelyik most keresi helyét a világban. Végül vannak a mágikus képességekkel bíró sárkányszerű drakinok, akik közül a kiválasztottak át is alakulhatnak sárkánnyá. Tehát nagyjából a szokásos fantasy fajokat kapjuk, de majd mindnél van egy kis eltérés a szokásostól.
Ezek a fajok általában a saját szigetükön élnek, és repülő hajókon kereskednek a többiekkel. A hajók alapvetően a földi vitorlás és evezős hajók (igen, lehet evezni az űrben), de a fajoknak lehetnek egyedi hajói. A törpék például fém gőzhajókon nyomulnak, az elfek meg növényi hajókon. Sajnos a speciális hajókról nincs bővebb leírás, és a statisztikáik is csak egy-egy tulajdonságban térnek el a normáltól.
A kereskedelem nagyon fontos a világban, mert a szigetek többsége nem önellátó. A békés kereskedelmet egy, a népek által közösen létrehozott Kereskedelmi Tanács felügyeli. Elvileg csak a tanács tarthat fenn hadsereget, de léteznek különböző zsoldos seregek is, amiket titkos háborúkban használnak fel az ellenséges felek.
A civilizáció nagyjából helyreállt a kataklizma óta, de a világ azóta is nagyon lepusztult képet mutat. A törpék bányásznak némi fémet, de ez nem elégíti ki a keresletet, ezért a régi romokat fosztogatók kutatják fémtárgyak után. A vasnak itt nagyobb értéke van, mint az aranynak és ezüstnek. A hiány miatt nemesfémekből, valamint csontból, kőből is készítenek fegyvereket, de persze kevésbé használhatókat, mint vasból vagy bronzból.
A természetfeletti erők közül a mágia, a papi csodák és a furcsa szerkentyűket alkotó „tudomány” létezik. Ez utóbbit főleg az Alkotó nevű isten törpe követői használják. A normál technikai szint az ágyúknál és muskétáknál tart, de ezek még nem teljesen elterjedtek, a legtöbben kardot, íjat használnak.
A könyv mesélőknek szóló felében van leírva a világ előtörténete, ami elég összetett és érdekes, de néhol kissé erőltetettnek éreztem. Erre épül egy világmegmentő kulcs esemény (plot point) kampány, számos független kaland ötlettel kiegészítve. Van egy véletlen kaland-generátor, ami a csapat szabad kalandozását (kereskedését, bűnözését) segíti. Végül az utolsó fejezetben vannak a szörnyek, ellenfelek, csoportok, hajók.
A játék a Savage Worlds szabályrendszert használja. A szabályok nincsenek is benne a könyvben, ezért kell hozzá a Savage Worlds alapkönyv. Van a rendszerhez pár új világspecifikus szabály, előny, hátrány, és persze megvannak a fajok specialitásai, de nem tér el túlzottan az alap rendszertől, így erre itt nem is térnék ki. Ha valakit érdekel, olvassa el a Savage Worlds ismertetőt itt az RPG.HU-n.
Nekem nagyon tetszik a világ újszerűsége és sokszínűsége. Számos érdekes ötletet gyúrt benne egybe a tervező, ami sokféle kalandot tesz lehetővé. Lehet simán kereskedni, kalózkodni, romokban kincsek után kutatni, politizálni, és persze ott a világ-megmentő nagy kaland. Remek hely arra, hogy a csapat csak lazán hajózgasson, gyarapodhasson, kalandozzon kedvére, de komolyabb kampányra is mód van.
A világ összetettségéből következik a játék talán legkomolyabb gyengesége, a világ jelenségeire adott magyarázatok hiánya. Például nem világos miért és hogy repülnek a hajók az űrben, mitől működnek az evezők, és ezzel szemben miért esnek le az emberek. Ez van, akinek nem jelent problémát, hisz a világ lakói is csak találgatni tudják az okokat, de van, aki igényelné a magyarázatokat, és a mesélő ilyenkor csak húzogathatja a vállát.
Érzek egy kis ellentmondásosságot is a világban. Egyrészt ez egy lepusztult környezet, ahol fém hiányában csont fegyvereket használnak, és fosztogatók kutatják a régi romokat használható cuccok után. Másrészt viszont fém gőzhajókon utazó törpék ágyúkkal lődöznek az ellenre, és furcsa tudósok különleges szerkezeteket képesek összeállítani. Nekem a technológia utólagos betoldásnak tűnik, ami nem illik igazán a világ sötét hangulatához.
A játékhoz eddig öt kaland jelent meg pdf formátumban, és egy kiegészítő van beígérve. Érdemes felkeresni a fórumot is, ahol a játék tervezője és más rajongók gyors válaszokat adnak a felmerülő kérdésekre.
Összességében egy nagyon hangulatos, egyedi világ a Sundered Skies. A fantasyt vegyíti a hajózós, kereskedős, kalózkodós, és a poszt-apokaliptikus környezettel. Azoknak ajánlom, akik élvezni tudják a világ különleges hangulatát, a mindenre kiterjedő logikus magyarázatok keresése nélkül.
Köszönöm a játékosaimnak az ismertető megírásához nyújtott segítséget.
Linkek
Sundered Skies oldal:
http://www.tripleacegames.com/SunderedSkies.php
Sundered Skies fórum:
Saját Savage Worlds oldal:
Savage Worlds ismertető:
kabal
2009-12-08 11:20:33Solyomvari: nem, éppen öt hozzászólással előbb említettem... :-)
MurciMarci
2009-12-08 15:37:13Kataklizmarol beugrik Krynn is.
Noro
2009-12-08 16:44:52Mondjuk egyszerűbb lenne azokat a világokat felsorolni, amiről egyetlen világfelfordító kataklizma sem jut eszünkbe De ettől még a végítélet utáni világok elég sokfélék
(A sivatag egyébként hogy jön ide?)
Magocrat
2009-12-09 16:02:41A kataklizma dolog túl divatos lett, ha valakinek beugrik, hogy már a Wizards of the Coast is szétkapta szegény Torilt csak hogy meglegyen a posztapokaliptikus környezet a D&D 4th Edition-höz...
Amit én hiányolok, az tényleg egy klasszikus, heroikus high fantasy, ahol a hősök még hősök, és nem a túlélésért küzdő egymás nyakára hágó szerencsevadászok... hogy a kaland után legyen mire elkölteni a vagyont... persze lehet, hogy csak én vagyok ilyen szentimentális?
morkar
2010-05-13 10:29:00Az ismertető klassz, a világ fel is keltette érdeklődésem. Tetszik a sokféleség, amit belegyúrtak, ebben könnyű a szokásostól eltérőt mesélni, érdekes kalandokat írni.