Warhammer 40000 Rogue Trader

Címkék
A Rogue Trader nemrég jelent meg a FFG kiadásában. Egy cikket már láthattunk itt a megjelenés tényéről és a játék demó változatáról is.
Most a teljes játékról írnék pár sort. Ez a beszámoló főleg azoknak szól, akik a Dark Heresyt már ismerik.

A könyv maga zseniális, igényes munka, grafikák hangulatosak, szépek, a papír minősége kitűnő, ebben megegyezik a Dark Heresyvel. Egy baja van, a borító nagyon könnyen kopik, vigyázni kell rá.

A Rogue Trader koncepciója hasonló a Dark Heresyhez, azaz adott egy rendszer, ahol kalandozhatunk, adott néhány foglalkozás, és némi háttérinformáció, viszont a lépték teljesen más. Míg a Dark Heresyben (továbbiakban DH) az inkvizíció emberei vagyunk, viszonylag kis költségvetéssel, átlagos felszereléssel kell operálni, addig itt egy komplett csatahajóval indul a társaság, 20 – 30 ezer fős személyzettel. Anyagi problémák általában nem lépnek fel, a felszerelési tárgyak is két léptékkel durvábbak mint a DH-ban.

A játékosok által alkotott csapat egy Rogue Traderből és leghűségesebb követőiből áll. Persze nem kötelező ez a felállás, de célszerű, hiszen ha nincs a csapatban Rogue Trader, akkor a karakterek egy NPC utasításait kell, hogy teljesítsék. A játékban játszható foglalkozások: Rogue Trader, Arch Militant, Astropath Transcendent, Explorator, Missionary, Navigator, Seneshal, Void Master. A Rogue Trader a hajó kapitánya, diplomata, hadvezér, sokoldalú karakter. Arch-Militant: harcos, veterán, katona. Astropath: ő egy fekete hajón érkezhetett a Földre, hogy átessen a lélekkötésen, ezáltal nagy hatalmú psyker, és telepata. Explorator: a tech-priest egy továbbgondolása, tudós-felfedező, akit a tudásvágy hajt előre. Missionary: pap, misszionárius, harcedzett térítő, szentember, leginkább lángszóróval szeret téríteni. Navigator: a nagy, nemes navigátor házak leszármazottja, ő vezeti a hajót a hipertérben, tudja követni az Astronomicant, emellett rendelkezik speciális, és nagyon gyilkos képességekkel. Seneshal: tolvaj, buherátor, diplomata, beszerző ember. Void Master: sokat látott pilóta, harcos, aki az űrben érzi jól magát.

Második lépésként a csapat hajóját kell megalkotni, ehhez a játékosoknak hajó pontok állnak rendelkezésre. A pontokból lehet válogatni hajótestet, hajtóművet, pajzsot, páncélt, fegyvereket, hajóhidat, belső szentélyt, teleport szobát, szervitor rohamosztagot, egyéb finomságokat. Persze egy kezdő hajón nem lesz minden, de akár egy nehéz-fegyverzetű cirkálót is össze lehet hozni. Lehet válogatni teherszállító hajók, cirkálók és fregattok közül.

A Dark Heresy karakterek is beilleszthetőek a játékba, a szabályok nagyrésze ugyanaz, egyedül a psy különbözik, az is kicsit tér el. A DH karakterek elvileg 5000 XP-t költhetnek el, hogy egy Rogue Trader karakterrel egyenértékűek legyenek, de ez nem reális, egy 5000 XP-s DH karakter az egész csapatot megeszi reggelire, ha vannak jó DH-s cuccai, akkor főleg. Így a hajó, és a vagyon lehet kompenzáló tényező.

A Rogue Traderben rengeteg új képességet vezettek be, sokoldalúbbak a karakterek, cserébe a Psy diszciplinákat megkurtították. A navigátoroknak egy egész fejezetet szenteltek, ahol leírják a speciális képességeiket, mutációkat, navigátor házakat, ezekkel járó előnyöket. Minél kitaszítottabb egy ház, annál több a mutáció, cserébe jár némi plusz hatalom. A navigátorok végső sorban speciális psykerek, harmadik szemükkel látnak a hipertérben, vagy akár gyilkolhatnak is.

Külön fejezet szól az űrhajókról, és az űrcsatákról. Az űrharc szabályai elég egyszerűek, hangulatos amikor egy egy torpedó találat után a fél legénység elpusztul, a másik fele fellázad, tűz üt ki, és még az ellenség is támad. Ilyenkor a karaktereknek egy egy feladatra kell összpontosítani, és megoldani a helyzetet. A szabályok 2 dimenzióban reprezentálják a csatát, a fegyverek is ilyen irányokban tudnak tüzelni. Itt látszik, hogy lesz kiegészítő, mert sokminden hiányzik, azaz nincsenek kidolgozva kisebb űrhajók, leszállóegységek, bolygó légkörében használható járművek, és nincs kidolgozva a kis léptékű űrcsata sem, azaz ha egy egyszemélyes vadászgéppel megtámadja valaki a nagy űrhajót, akkor a mesélőnek rögtönöznie kell. Mindenesetre a kezdeménye megvan már ennek is, csak nincs kifejtve.

A játékhoz kidolgoztak egy új szektort, a Koronus Expanse-t, ami a Calixis szektorral határos. A csapatok induló helyszíne Port Wander, egy hatalmas űrkikötő, ahol birodalmi csatahajók is állomásoznak. Innen indulnak a Rogue Traderek hajóikon, hogy vagyont szerezzenek, megmenekítsenek eltévedt hajókat, kolóniákat alapítsanak. Az Expanse egy elég vad hely, tele idegenekkel, orkokkal, sötét múltú helyszínekkel, roncstemetőkkel, démonokkal, és más idegen fajok által hátrahagyott eszközökkel is. Ha ez nem lenne elég, akkor lehet versengeni más Rogue Trader házakkal, a birodalmi gárdával, vagy akár az inkvizícióval is. Ütős kombináció lehet DH-s karaktert bemesélni a hajóra mint az inkvizíció ügynöke.

A játék menete nagyrészt hagyományos, a cél a felfedezés, küldetések (Endeavor) végrehajtása, és eközben a profit maximalizálása. A játékosok a kalandok közben szerzett vagyonból tartják fenn magukat, minden siker növeli a profit faktort, a katasztrófák pedig csökkentik. A profit faktor a csapat mérőszáma, ennek segítségével lehet kitalálni mit tudnak megvenni, mit nem. Felszerelés vásárlása beszerzés próbával történik, megadjuk mit szeretnénk, milyen minőségűt, és mennyit (akár egy hadseregnyit is), és dobunk a profit faktorra a módosítókkal. Ha sikerül, megvan a cucc. Ebből kell a hajót is javítani, fenntartani, forrásokat biztosítani. A profit faktor befolyást is jelent, azaz dobhatunk próbát, hogy milyen befolyást tudunk gyakorolni különböző szervezetekre, klánokra, házakra, illetve kapcsolati tőkét is jelent.

Sajnos a játékban vannak buktatók is. A mintakalandok is, és a szabályok egy része is úgy íródott, hogy a hajót és személyzetét csak és kizárólag űrcsatában lehet használni egy hasonló hajó ellen. Nem vihetjük őket magunkkal a felszínre, nem használhatjuk őket hadseregnek. Ajánlást kapunk néhány fontosabb NPC kidolgozására, de ennél több segítséget nem ad a könyv. Így sokszor logikátlanná tud válni a cselekmény, vagy a mesélőnek kell alapos indokokat kitalálni, hogy miért a navigátor és az asztropata mennek orkokat irtani a bolygó felszínére. Korlátozni kell a csatahajó mozgását, hogy a karakterek elhagyják azt, és magánakciókba kezdjenek. Az összes mintakaland így épül fel. Ezért személyes véleményem, hogy DH kampányra könnyebb kalandokat írni, és könnyebb mesélni, mert nincs ekkora hatalom a kezükben.

De jó ötletekkel a Rogue Trader is fenomenális.
 
 

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Flaser

    2010-01-22 07:16:54

    ...meg "űrnomádok". A hajók egy része több száz éves és teljes közösségek születtek ill. tengődnek rajtuk. Mérhetetlen tudatlanságban és nyomorban.



    WCB

    2010-01-22 09:35:13

    Köszi az infót. Még egy kérdés:

    A WH40k-bol csak pár Watson regényt olvastam, azok nagyon jók voltak - de állítólag nem teljesen hivatalosak, mert a világ picit más. Ez a két könyv (DH, RT) mennyire kompatibilis I.W. Warhammerével? Meg úgy általaban miben tér el a két világ?



    kabal

    2010-01-22 09:57:46

    A kompatibilitást nagyjából a stratégiai játék 3. kiadása (1998) óta el lehet felejteni, onnantól teljes a KÁOSZ (nomen est omen). A hivatalos kiadásokban (szabálykönyvek, regények, White Dwarf magazin) megjelenő információk is rendszeresen ütik egymást- na nem M.A.G.U.S. szinten, de azért zavaróan.

    Watson írásait alapvetően kánonikusnak veszik, de természetesen vannak olyan részletek bennük, amik a játékszabályok ill. a háttérvilág alapján "nem történhetnének meg". Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy Watson (aki soha nem játszott WH játékkal, csakis a kódexekre és artworkökre támaszkodva dolgozott) sokkal jobban megragadta a Warhammer 40000 hangulatát, mint azok a -szintén hivatásos- írók, akik aktívan játsszák a játékokat.



    Cain

    2010-01-22 18:13:01

    Azt mondja a cikkíró :

     

    "hangulatos amikor egy egy torpedó találat után a fél legénység elpusztul, a másik fele fellázad, tűz üt ki, és még az ellenség is támad. Ilyenkor a karaktereknek egy egy feladatra kell összpontosítani, és megoldani a helyzetet"

     

    Leszámítva hogy a torpedók kimaradtak a szabálykönyvből, mint ahogy a kisebb méretű hajók (kompok, vadászok, bombázók stb:) is. Szvsz ez az egyik legnagyobb hiányossága a könyvnek.

     

    A másik meg az hogy a csapat vagyona tud növekedni, de csökkeni nem... akkor se ha egy egész flotta csatacirkálót vettek egymás után.

     

    Apropó : lehet használni a leénységet, sehol sincs az írva hogy nem, bár a többségük tényleg használhatatlan... de azért vannak katonák is a hajón. Pláne hogy akár extra barakkot vagy murder-servitorokat is elhelyezhetsz a hajón.



    MurciMarci

    2010-01-25 10:23:06

    Cain: az alapkönyv nem írja, hogy nem használhatod a legénységet, ezt még a Forsaken Bounty-ban írták konkrétan. A servitor rohamosztag pedig +10-et ad Command check-re, vagy valami ilyesmi a helyzet, ennél részletesebben nincs kidolgozva. Nem mintha ez nagy baj lenne, végül is könnyű kitalálni mi hogyan.




belépés jelentkezz be    

Back to top button