Action Castle

Címkék
>Write review

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy olyan játékstílus, amit szöveges kalandjátéknak hívtak. Főhősünket egyszerű parancsok segítségével irányíthattunk, amit azután a számítógép vagy megértett, vagy nem. Helyszínről helyszínre járhattuk be a világot, a look, examine parancsok és képzeletünk segítségével jelent meg előttünk a környezet, majd később megjelentek azok a játékok, ahol már egy-egy kép is fogadott. Az első kalandjátékok magyarul is népszerűvé váltak, majd a kétdimenziós kalandjátékok fejlődésével szépen a feledés homályába vesztek.

Egészen addig, amíg Jared A. Sorensen elő nem vette az ötletet, leporolta, és megcsinálta újra. Két apró változtatással: a Parsely-játékok esetében el kell felejtenünk a számítógépet. Cserébe rengeteg játékossal játszhatóak.

A petrezsemlye-rendszer.

(Lásd még itt, akit pedig a szöveges kalandjátékok készítésének gyakorlati problémái érdekelnek, az olvassa el ezt a szakdolgozatot.) A szöveges kalandjátékok lelke a parser szövegelemző rutin volt, amely segítségével a számítógép „megértette” az egyszerű utasításokat. A Parsely rendszerében a mesélő feladata, hogy ellássa ezt a funkciót – a mindenható játékmesterből hirtelen egy primitív mesterséges intelligencia lesz.

A játékosok dolga sem túl bonyolult: utasításokkal végigvezetni a Hőst a kalandon. Minden játékos kiad egy utasítást – a gép (a mesélő-parser) feladata, hogy ennek megfelelően leírja, mi történik. Attól függetlenül, hogy az utasítás sikeres (vagy egyáltalán: értelmes) volt, a következő játékos kerül sorra. A legtöbb klasszikus parancs működik, sőt, kalandonként háromszor mentési lehetőségünk is van.

És hogy mi ebben az élvezet? A pofonegyszerű rendszer akkor elevenedik meg igazán, amikor a játékosok egymást felüllicitálva próbálják kitalálni, mi is legyen a következő parancs, merre induljon tovább a Hős. Ugyanilyen fontos szerep jut a program lelkére, a mesélőre is: habár lehet jegyzetekből is mesélni, az az igazi, amikor parserünk fejből nyomja a gépies válaszokat.

Action Castle

Az Action Castle az első publikált petrezsemlye-kaland. Pontosabban egy háromrészre összehajtott A3-as lapról van szó, annak is az egyik oldaláról. A hátlapon megkapjuk a rendszerleírást, míg  az első három oldalon mindent megtalálunk, hogy egy kunyhóból induló szegénylegényből a mese végére királyfivá váljunk. Nem egy bonyolult kalanddal van tehát dolgunk, de nem is ez a cél, hanem a szórakozás, és szórakoztatás. Az Action Castle sikerre számíthat nosztalgiázó geekeknél csakúgy, mint a számítógépes- és szerepjátékok iránt közömbös, laikus közönségnél.

Tavaly még csak ez az első kaland volt kapható a Memento Mori boltjában, idén azonban folytatódnak a megpróbáltatások a Dzsungelkalanddal és társaival.

 

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Aserminio_de_Mueria

    2010-02-24 15:38:48

    SZVSZ alapvetően hülyeség. Azért játszunk mesélővel, hogy ne az igéket próbálgassuk egymás után, amíg rá nem jövünk, pontosan mit vár, hanem egy emberrel, aki megérti amit mondunk neki. Ha valaki ezt szeretne, miért nem tölt le egy régi kalandjátékot és játszik azzal?



    WCB

    2010-02-24 20:04:39

    Ez is egy játéktípus, vagy bejön valakinek, vagy nem - de azért mert neked nem ül, meg nem biztos hogy hülyeség.



    Xever

    2010-02-25 07:48:30

    Én is úgy vélem, hogy felesleges.

     

    Ha ilyet akarok játszani akkor felmegyek valamelyik MUD-ra. Tartalmasabb, színesebb, nagyobb és hála annak a néhány év plusz futási időnek szerintem kidolgozottabb is.



    Rorimack

    2010-02-25 08:03:12

    "Ha ilyet akarok játszani"

     

    Milyet? Hogy egyszerre tucatnyian irányítjátok a hőst?

     

    Ez a játék nem egy régi szöveges kalandjáték élő szimulációja.



    Rorimack

    2010-02-25 10:57:59

    Mivel valószínűleg az ismertetőből nem egyértelmű, egy kis magyarázat.

     

    "Azért játszunk mesélővel, hogy ne az igéket próbálgassuk egymás után, amíg rá nem jövünk, pontosan mit vár, hanem egy emberrel, aki megérti amit mondunk neki. "

     

    Vannak olyan játékok, amelyek bizonyos szempontból még primitívebb mesélői visszajelzés-rendszerrel dolgoznak.

     

    Pl. barchoba - a "mesélő" csak igen-nem válaszokat ad.

     

    Pedig megteheti, hogy értelmes ember módjára normálisan válaszol arra a kérdésre, hogy "milyen szóra gondoltál?"

     

    Vagy még jobb példa a Most mutasd meg, az Activity. Megint csak korlátozott válaszokat kapunk a "mesélőtől", mégis, csapatban játszva hamar azon kapjuk magunkat, hogy mindenki kiabál, szurkol, élvezi a játékot.

     

    A mesélő nem véletlenül van idézőjelben: kevés olyan gátlásos ember van, aki ne merne kitalálni egy barchoba-kérdést, vagy akit ne ragadna magával a mostmutasdmeg izgalma.

     

    Az Action Castle ezek és az igazzy szerepjáték között helyezkedik el. Nem versengő abban az értelemben, hogy egy csapat van vs. mesélő, viszont ugyanúgy rejtvényfejtő, ahogy a fentiek.

    Több felkészülést igényel a mesélőtől, de még mindig könnyedén beválalható.

     

    Sorensen megoldása egyszerű, mint a Kolumbusz tojása. Rájött, hogy azt a rendszert, ami évek óta ott van a szemünk előtt, lényegében egy az egyben át lehet vinni egy teljesen más típusú játékba.




belépés jelentkezz be    

Back to top button