Citadella társasjáték + video ismertető

Címkék

Köszöntök mindenkit az RPG.HU társasjáték rovatának immáron harmadik részében. Ebben az epizódban egy 2000-ben az év játékának jelölt társasjátékot, a Citadellát, illetve annak kiegészítőjét, a Sötét Várost fogom bemutatni.
 
Röviden és tömören a játék lényege, hogy a játékosok felépítsék a saját citadellájukat. Egy citadella összesen 8 kerületből áll, tehát 8 kerületkártyát kell letenni az asztalra egy játékosnak, hogy a játék befejeződjön. A dolog természetesen nem ennyire egyszerű, a játékmenetet színesíti, hogy mindenki minden körben más karaktert kell, hogy válasszon, és minden egyes karakternek más és más különleges képessége van – néhány a többi játékos ellen használható, míg mások gyorsabb építkezést, vagy nagyobb mennyiségű jövedelmet biztosítanak az adott játékos számára. Ennek következtében a játék sosem válik monotonná, a stratégiákat minden körben újra kell gondolni annak megfelelően, hogy éppen milyen karaktert kapunk a kezünkbe.
 
A változatos játékmenet mellett a Citadella további nagy erénye, hogy igényes, jól kidolgozott, ugyanakkor nem túl giccses képi megjelenéseket alkalmaz, így esztétikai szempontból is egy igen kiváló játékot kapunk kézhez. Szeretném továbbá megemlíteni azt is, hogy a játék tervezői külön szabályokat találtak ki arra az esetre, ha netán túl kevés játékos (2 vagy 3) szeretne játszani. Láthattunk már korábban olyan társasjátékot (Lifeboat – lásd az első részt), amelyben mindezt elintézték egy olyan mondattal, hogy „ha túl kevesen vagytok, keressetek egy másik játékot” (sic!). Külön pozitívum még a kiegészítő által nyújtott igen nagy mennyiségű bónusz karakter, illetve kerület kártya. A Sötét Város (amelyet ma már az alapjátékkal egy dobozban árulna) történetesen több karaktert kínál a játékosoknak, mint maga az alapjáték, és a kerületkártyákkal sem szűkölködik.
 
Meg kell azonban említenem néhány negatív dolgot is, amelyek elsősorban a kivitelezésre kapott pontszámait csökkentették a játéknak. Az első probléma, ahogy azt a videóban majd meg is mutatom, hogy nem értem, hogy a játék belső műanyag tárolójának a fala miért ilyen alacsony. Lényegében bármilyen nagyobb mozdítása a játéknak azt eredményezi, hogy a belső tartozékok teljesen összekeverednek, az aranyak a kártyák tárolójába, míg utóbbiak az aranytárolóba kerülnek, és felbontás után lehet szépen szétválogatni a legutóbb gondosan szétválogatott alkatrészeket. Mindez persze megoldható azzal, hogy a kártyákat összegumizzák a játékosok, de azért erre a problémára gondolhattak volna a tervezők. A másik probléma a kevés aranymennyiség. Az egyik kiegészítős karakter ugyanis konkrétan „zabálja” az aranyat: különleges képességével egy aranyat ráhelyezve megszépíti a megépített karaktereit, melynek hatására ezek az érmék már nem kerülnek vissza soha a játékba (maximum ha a hadúr megsemmisíti az adott épületet). Bosszantó tud lenni, ha a játék közepén elfogy minden arany a tárolóból…
 
A játékszabályok ellen egy kivetnivalóm van: számomra érthetetlen, hogy annak ellenére, hogy 10 új karaktert kínál a kiegészítő, a szabályok miért csak kettőt (!) engednek belőle használni egy játékban. Egyáltalán nem okozna semmi erőegyensúly eltolódást ha 3 vagy 4 kiegészítős karaktert is be lehetne vonni. A szabályhiba pontszámokból emiatt kénytelen voltam levonni egyet.
 
Összességében a felsorolt pozitív és negatív dolgokkal együtt azt kell mondanom, a Citadella rendkívül kellemes szórakozást nyújthat minden baráti kör számára. Azoknak is, akik a kőkemény taktika hívei, és azoknak is, akik csak a könnyed játéké: a Citadella ugyanis mindkettő tulajdonsággal rendelkezik.
 
Értékelés:
Kivitelezés: 3 / 5
Szerepjáték elemek: 4 / 5
Játékmenet: 5 / 5
Szabályhiba mentesség: 4 / 5
Összesen: 16 / 20
Játékidő: kb. fél óra
 
 

1. rész:

2. rész:

3. rész:

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Kianah

    2010-07-24 21:01:48

    Az egyik nagy kedvenc. A másik meg a Race for the Galaxy.



    anarion

    2010-07-25 07:58:09

    Ha már társasjáték:

    http://index.hu/kultur/eletmod/2010/07/25/...en_is_gyilkolt/



    Endrosz

    2010-07-25 22:48:13

    Mióta ismerem (olyan 5 éve), ez a kedvenc társasjátékom. Tavaly karáncsonyra ezt kapta tőlem egyik nagybátyám+családja, és örültek neki, mert már rászoktattam őket. :gyagya:

     

    Szerintem is 4-5 fővel optimális. 2-3 fővel túlságosan számolgatós, nem eléggé tempós és röhögtető, annál több emberrel meg lassú egy kör és nem eléggé számolgatós. :dilis:

     

    BrettSpielWelten sokat toltam, de már levették. :gyagya:(((

     

    A kivitellel, tárolással, szállítással sose volt bajom. Kártyákat bugyiba raktam, mint minden ilyen játéknál, többi zacsiba, gumival összefogva, ahol kellett, oszt' csók.



    Antiserver

    2010-07-25 22:54:23

    Egy hosszabb külföldi útról hazaérve üdv mindenkinek, köszönöm a sok észrevételt, és kommentet.

     

    Egy dologra reagálnék csak. Többen kifogásoltátok a szerepjáték elemeket az értékelésben. A tesztek során igyekszem egy egységes értékelési rendszert felállítani, amely alapján minden játékot le lehet pontozni. Nyilván néhány társasjáték esetén lesznek torzítások, de ezt azokon a helyeken jelezni is fogom.

    A szerepjáték elemek egyes társasjátékoknál kimondottan fontosak, a játékos érzi azt, hogy ő egy másik karakter bőrébe bújik, és annak különleges képességeivel, lehetőségeivel tud élni (lehet persze vitatkozni azon, hogy mik számítanak egy társasjáték esetében szerepjátékos elemeknek, nálam ezek). Egyes játékoknál ez szinte egyáltalán nincs meg - lásd az előző részt, a Drakon elemzését. Más játékoknál pedig kimondottan erre (is) épül a játék menete - lásd a Citadellát. A pontszám lényegében ezt hivatott bemutatni.

     

    Hulla77: tetszik a self-made kártya :gyagya:



    flyinghair

    2012-06-26 07:51:41

    Tyű, engem ez a játék hazavágott. Folyton az általam választott karaktert blokkolták, vagy az én pénzemet lopták el. Így a játék több mint felében, nem tudtam semmi csinálni... Nem szeretnék vele többet játszani. :)




belépés jelentkezz be    

Back to top button