Vaszilij Grigorjevics Jan: Dzsingisz kán, Batu kán, Tatárjárás

Címkék

Ezt a trilógiát egy jó darabig jegeltem. Jan ugyanis 1941-ben, a Szovjetunióban írta a trilógia első darabját, és egész egyszerűen attól tartottam, hogy a realitást nélkülözve, és a szovjet művészettől, irodalomtól nem távol álló módon, a mongolok a nácikat fogják igazából megszemélyesíteni, és az 1941es állapotokat fogjuk viszontlátni. Mikor a trilógia végére értem, szerencsére azzal szembesültem, hogy ez a félelmem nem igazolódott be. A trilógia keletkezésének kronológiája egyébként érdekes: A középső rész, a Batu kán 1941-ben készült el, a másik két kötet csak jóval később született. Az előzmény Dzsingisz kán 1952-ben, végül a Tatárjárást 1954-ben fejezte be.

Először a három könyv fókuszáról pár szó. Az első kötet Dzsingisz kán Horezm – és a környékbeli muszlim országok – ellen vezetett hadjáratáról szól, de kivételes módon szinte végig a horda támadását elszenvedők szemszögéből. A Batu kán és a Tatárjárás Batu kán ruszok és Kelet-Európa elleni támadását meséli el. Az első kötethez képest változás, hogy itt a regények kb. felében foglalkoznak a mongolokkal, lévén sokkal több dokumentum elérhető Baturól, mint nagyapjáról, Temüdzsinről.

A három kötetből kirajzolódik a hadjáratok valódi története, minden részlettel együtt. Ilyenekre gondolok, hogy a horezmi sah, hiába van kb. ötszörös túlerőben, stratégiai hibákat vét, így a mongolok le tudják győzni. Ezeket a dolgokat szerencsére nem száraz stílusban adagolja az író, hanem a főbb szereplők történetén keresztül mutatja be, így a könyv, a sok információ ellenére végig olvasmányos marad.

Egy jól bevált módszert alkalmaz az író arra, hogy hogyan „teremtsen” cselekményt. Vagy valós alakok, akik a történet folyamán általában a háttérben maradnak, de be tudnak számolni a nagyobb szabású dolgokról (pl. Batu kán történetírója Hadzsi-Rahim), vagy pedig kitalált/teljesen homályba vesző figurák, akikkel a történetbe illeszkedő, de azokat nem befolyásoló dolgok történnek. (pl. Kara-Koncsár egy létező horezmi népi hős volt, de info nem nagyon van róla) Hogy mondjak egy hasonlót, ilyen Alexandre Dumas, Húsz évvel később c. könyve. Abban a muskétások Cromwell kezei közül akarják kimenteni az angol királyt, de elbuknak. A főszereplők megpróbálkoztak változtatni a történelem folyamán, de nem sikerült, valamint a próbálkozás tanúja (a király) nem beszélhet róla, hiszen kivégzik. Azok a szereplők tehát, akik Jan regényeiben ezzel próbálkoznak (pl. egy novgorodi bojár, aki közvetíteni akar Batu és Alexander Nyevszkíj közt, vagy egy kipcsák fiú, aki meg akarja ölni a kánt) ugyanígy járnak, így az izgalmas cselekmény ellenére (amelyek nagy része ugye kitalált) nem kerül konfliktusba az ismert történelemmel.

A regények hangulatukban illeszkednek az érintett tájegységhez. Ezt úgy értem, hogy a Batu kánban, amiben felprédálják például Vlagyimirt, kapunk egy kis betekintést a helyiek életébe. Az udvari szokásokba, a jobbágyok mindennapjaiba, az ünnepekre, a város szervezetére, a hadsereg típusára. Ugyanígy a Horezmben játszódó első kötetben, az egyik fontosabb szereplő (Kara-Koncsár, a fekete szablya) által alakított történet során egyrészt megismerünk néhány muszlim szokást, másrészt az egész Kara-Koncsár szálnak van egyfajta 1001 éjszaka utánérzése. A betörhetetlen sivatagi rabló, aki a szerelme apjának gyűjt pénzt, de mire összejön az öreg által kért pofátlanul nagy összeg, a megvásárolni kívánt menyasszonyt már elrabolták a horezmi sah emberei. Később kiderül, hogy még talán esély lehet kiszabadítani, lévén a lány csalódást okoz a sahnak, de hogy minden jó legyen, még valahogy be kellene jutni a börtöntoronyba is. Mindez a mongol invázió közben, egy idő után egy ostromlott városban.

Mindhárom könyvben előfordul továbbá a mongol invázió célpontjának bemutatása. A Dzsingisz kán elején legalább 100-120 oldalnyi rész az, amikor a mongol/tatár csapatok megemlítve sincsenek, de néhány személyen, eseményen keresztül bemutatja a sorscsapás előtt álló országot, Horezmet. Ugyanígy a Batu kánban a rusz fejedelmek hercegségei (Vlagyimir-Suzdal, Halics-Volhínia, Novgorod, Kiev, Tver, Jaroszlavl) bemutatásra kerülnek, nyilván a történet szempontjából fontosabbak (a Batu kánban elsősorban Vlagyimir, a Tatárjárásban inkább Kiev) részletesebben. Erre a bemutatásra példa az egyik állandó karakter, Bagdadi Hadzsi-Rahim utazása a Dzsingisz kán kötet elején. Bemutatja egyrészt a figurát, ezt a szegénységi fogadalmat tett vándor dervist, a problémáit, a megaláztatásokat, amiket dervisként el kell viselnie (illetve az embereket általában, akik kihasználják helyzetét), néhány hétköznapi pillanat segítségével a muszlim szokásokat (vendégség a pusztában, vándorok egymás közt, egy karavánszeráj leírása, megalázkodás egy tisztességtelen bíróval szemben), másrészt a birodalmat magát. Horezm ragyogó leírásában fény derül a birodalom elrettentő erejére, kicsit megalomániás uralkodójára (Mohamed sah az „új Iszkandernek”, azaz Nagy Sándornak hívatja magát), az uralkodói ház belső ellentéteire (a jogaitól megfosztott trónörökös, Dzselál ad-Din, „Horezm oroszlánja” később a mongolok elleni harc fő alakja lesz), és a birodalmat védő (igazából sarcoló) kipcsák sereg kettős természetére.

Ami a trilógia nagy erénye még a konkrét események összeszedésén túl az az, hogy máshol nem is lehet olvasni ennyit a mongolokról. Itt tényleg mindenről szó van, csak úgy a háttérben. Nem fárasztó, tolakodó, de ha az ember visszagondol a könyv befejezése után, rengeteg mindent tud meg a hódítókról. Ilyen apróságokat is, hogy Dzsingisz kán mellett mindig volt egy nyergeletlen fehér ló, ami a háború istenének volt fenntartva, vagy hogy a mongolok végeztek ki úgy embereket, hogy a földre fektették őket, rájuk állítottak egy jurtát, és vígan vacsoráztak amíg a szerencsétleneket összepréselték. Mindemellett összetettebb dolgok is, mint például a vallásuk, hogy hogyan működik egy kurultaj (kán választó gyűlés), hogy mi vette rá ezt a népet a hódításra, és mindez hogyan sikerülhetett, mi állt óriási sikerük hátterében. Ráadásként néhány egész érdekes jellemet is megismerünk, számomra a legmaradandóbb Szubutáj, a nagy kán, később Batu stratégiai tervezője, akinél veszélyesebb és félelmetesebb figurát kevesebbet ismerek, pedig a jobb kezére béna és fél szemére vak…

Aki szereti vagy a lovas nomádokat, vagy a történelmet, az mindenképp tegyen vele egy próbát! Antikváriumokban rendszeresen kapható.

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Eberen_Orkodo

    2010-10-20 08:50:31

    Köszi az ismertetőt, én is mindenképpen sort kerítek rá!



    atiro

    2010-10-20 09:01:40

    Kb 15 éve olvastam először, azóta 2-3 évente újra előveszem. Melegen ajánlom mindenkinek.



    Mira30

    2010-10-20 10:10:09

    Én is nagyon régen olvastam, de nem is tudtam, hogy van még két része :aaaaa:

    Amúgy most jelent meg egy hasonló témájú könyv, A sztyeppei farkas címen (ez is trilógia lesz állítólag). Nekem ez is tetszik, várom a folytatását.

     

    http://www.libri.hu/konyv/a-sztyeppei-farkas.html



    Fishblood

    2010-10-20 18:39:02

    Remek ismerteto, koszi szepen! Hatarozottan jonak es erdekesnek tunik a trilogia.

     

    Annak idejen Lorincz L. Laszlonak volt egy Dzsingiszkanrol szolo regenye. Egyik kedvencem volt. Igaz akkor meg tini ( de mar szerepjatekos )fejjel olvastam.



    Orastes

    2011-10-16 00:12:58

    nagyon jó ez a trilógia, nagy kedvencem, én is rendszeresen újra el szoktam olvasni pár évente.

    az ismertető is jól sikerült, nem is emlékeztem rá, pedig szinte minden cikket elolvasok az oldalon.

     




belépés jelentkezz be    

Back to top button